ورق سازی

خط تولید ورق سازی

ورق سازی، بخش مهمی از صنعت بسته بندی است. همانطور که در مقاله (کارخانه کارتن سازی در کرج) گفته شده است، کاغذ عنصر تشکیل دهنده ورق در خط تولید ورق سازی است. کاغذ مصرفی در این خط تولید، می‌تواند از نوع کاغذ کرافت یا لاینر باشد. پس از تولید ورق و چسباندن آن‌ها به یکدیگر، کارتن بسته بندی تولید می‌گردد.

خط تولید ورق سازی چیست؟

خط تولید ورق سازی مجموعه‌ای از ماشین‌آلات و فرآیند‌ها است که با چسباندن لایه‌های کاغذ بر روی یکدیگر به صورت منظم، ورق کارتن را تشکیل می‌دهند. سپس با چسباندن ورق‌ها بر روی یکدیگر، کارتن ساخته می‌شود.

خط تولید ورق سازی

عامل مهم در کیفیت ورق چیست؟

استفاده از کاغذ با کیفیت در خط تولید ورق سازی کیفیت ورق تولیدی را، افزایش می‌دهد. کاغذ‌های کرافت یا کاغذ پشت طوسی وارداتی در ورق سازی و کارتن سازی، کیفیت و قیمت محصول تولیدی را بالا می‌برد.

ورق چگونه به کارتن تبدیل می‌شود؟

در خط تولید ورق سازی، پس از چسباندن ورق‌ها به یکدیگر، شیت کارتن تولید می‌شود. بسیاری از کارخانه‌های تولید کارتن این شیت‌ها را خریداری کرده سپس به اندازه‌ی دلخواه برش زده و استفاده می‌کنند. چسباندن شیت‌ها توسط دستگاه لب چسب صورت می‌گیرد.

خط تولید ورق سازی

محدودیت‌ها در خط تولید ورق سازی چیست؟

نوع دستگاه استفاده شده در خط تولید ورق سازی محدود است. برای مثال دستگاهی با عرض 160 سانتی‌متر قادر به تولید ورق‌هایی با عرض 160 است. اگر نیاز به عرض کمتر داشته باشیم مثلا عرض 120 سانتی‌متر، باید 40 سانتی‌متر باقی مانده را با ضایعات خمیر و چسب پر کنیم. این کار به کیفیت ورق تولیدی آسیب بسیاری وارد می‌کند. کمترین عرض دستگاه‌های خط تولید ورق سازی نیز 100 سانتی‌متر می‌باشد.

یکی دیگر از محدودیت‌های موجود در خط تولید ورق سازی در کشور، کاغذ است. از آنجایی که کاغذ تولیدی در کشور جوابگوی نیازهای داخلی نیست به همین دلیل حجم زیادی از کاغذ جهت استفاده در ورق سازی به کشور وارد می‌شود که قیمت محصول نهایی را بسیار بالا می‌برد.

از همین رو، بسیاری از کارخانه‌های داخل کشور از ضایعات کاغذ و خمیر بی‌کیفیت جهت تولید ورق کارتن استفاده می‌کنند که افت کیفیت محصول را به دنبال دارد.

ویژگی‌های ورق مناسب برای کارتن سازی

همانطور که گفته شد، کیفیت ورق تولیدی در کشور می‌تواند بسته به عوامل ذکر شده، متفاوت باشد. ورق با کیفیت دارای ویژگی‌های مشخصی است که برخی از آن‌ها عبارتند از :

انعطاف:

ورق تولیدی باید قابلیت انعطاف داشته باشد. این قابلیت به ورق امکان ایجاد قوس‌های طولی و عرضی در فرآیند کارتن سازی می‌دهد.

تحمل وزن:

ورق تولیدی، قرار است در کارتن سازی به‌کار گرفته شود. به این دلیل تحمل وزن بالا در ورق باعث استحکام کارتن و بسته بندی می‌شود.

سازگاری با محیط زیست:

یکی از دلایل محبوبیت استفاده از کارتن به جای پلاستیک و شیشه، سازگاری محصولات کاغذی با محیط زیست و قابلیت بازیافت آن‌ها است. ورق تولید شده در خط تولید ورق سازی باید عاری از هرگونه مواد سمی و خطرناک برای انسان، سایر جانوران و محیط زیست باشد.

مقاوم در برابر بو و رطوبت:

بسته بندی در زندگی انسان نقش ویژه‎‌ای دارد و در صنایع بازرگانی و حمل و نقل تاثیرگذار است. گاهی اوقات ممکن است یک محصول بسته بندی شده تا سال‌های زیادی در بسته بندی خود باقی بماند یا در حال جابجایی‌های مداوم باشد. از این رو ورق تولیدی در خط تولید نباید دارای بو باشد و از محیط اطراف خود بو بگیرد.

همچنین مقاومت در برابر رطوبت و واکنش‌های شیمیایی نیز از ویژگی‌های مهم یک ورق مناسب است. در صنایعی مانند بسته بندی مواد غذایی و دارویی، این عوامل نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

خط تولید ورق سازی

جمع بندی پایانی :

امروزه با توجه به ظرفیت داخل کشور و فرصت‌های موجود جهت توسعه صنعت بسته بندی، تاسیس خط تولید ورق سازی می‌تواند بخشی از نیاز عمده کشور را بر طرف سازد.

ورود به صنعت بسته بندی و افتتاح خط تولید ورق سازی، نیازمند عوامل مختلفی است. بخشی از این عوامل عبارتند از: طرح توجیهی کسب و کار، استفاده از ماشین آلات متنوع جهت تنوع در محصولات تولیدی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت، توجه به مسائل زیست محیطی در روند تولید.

شرکت پارس کارتن روح نواز به عنوان یکی از کارخانه‌های فعال در این صنعت می‌کوشد با ارائه محصولاتی با کیفیت و با قیمتی مناسب، بخش عمده‌ای از نیاز بازار به این صنعت را در سطح استان البرز و کشور مرتفع سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *